Se modifică ajutorul pentru încălzire. Impact pentru 800.000 de români. Informaţia zilei de la Ministerul Muncii

Mihai Ciobanu |
Data actualizării: | Data publicării:

Ministerul Muncii a pus în transparenţă Ordonanța de urgență privind acordarea unor măsuri de sprijin în vederea aplicării prevederilor Legii nr.226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, pentru perioada rămasă din sezonul rece noiembrie 2023 - martie 2024.

"Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene și, respectiv, Legea nr.360/2023 privind sistemul public de pensii, s-a reglementat pe de-o parte majorarea cu 5% a salariilor de bază pentru personalul plătit din fonduri publice față de nivelul acordat pentru luna decembrie 2023, iar pe de altă parte majorarea cu 13,8% a punctului de pensie.

Potrivit prevederilor Legii nr.226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările ulterioare, drepturile de ajutor pentru încălzirea locuinței și de supliment pentru energie pentru sezonul rece noiembrie 2023 – martie 2024 au fost stabilite din luna octombrie 2023.

În contextul dat, majorările de venituri au determinat modificări în acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței și a suplimentului pentru energie, conducând pentru o parte din actualii beneficiari ai acestor drepturi la încetarea dreptului sau acordarea unor cuantumuri mai mici decât cele primite anterior și crearea de debite ce trebuie recuperate.

Majorările acordate pot conduce la un rezultat negativ care să accentueze riscul de sărăcie a categoriilor vulnerabile, luând în considerare faptul că limitele maxime ale veniturilor până la care se acordă ajutorul pentru încălzirea locuinței și suplimentul pentru energie sunt de 1.386 lei/persoană în cazul familiilor și 2.053 lei în cazul persoanelor singure, aceste persoane fiind obligate atât la plata integrală a facturilor de energie termică, energie electrică, gaze naturale sau la achiziția combustibilului pentru încălzirea locuinței, cât și la plata debitelor ce vor fi constituite, diminuând considerabil veniturile persoanei/gospodăriei.

De asemenea, se ține cont și de faptul că de la data de 1 ianuarie 2024 au intrat în vigoare prevederile Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, prin care se reglementează unele condiții diferite față de cele prevăzute pentru ajutorul social acordat în baza Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare și care au impact asupra acordării ajutorului pentru încălzirea locuinței și a suplimentului pentru energie, fiind condiții comune pentru acordarea celor două tipuri de beneficii de asistență socială.

Luând în considerare faptul că în această perioadă se reevaluează la nivelul autorităților locale peste 200.000 de drepturi de ajutor social și alocație pentru susținerea familiei ce vor fi înlocuite de noul beneficiu denumit venit minim de incluziune, la nivelul autorităților administrației publice locale personalul, al cărui număr este destul de redus, este supraîncărcat cu activități și atribuții fiind în imposibilitatea de a reevalua peste 700.000 de drepturi de ajutor pentru încălzirea locuinței și supliment pentru energie.

Pe cale de consecință, în absența unor reglementări care să țină cont de nevoia reducerii sărăciei energetice, ar fi afectate peste 800.000 de gospodării care beneficiază în prezent de ajutor pentru încălzirea locuinței pe toate cele 4 sisteme de încălzire a locuinței și pentru care ar fi necesară revizuirea cuantumului, dar şi a dreptului la suplimentul pentru energie, respectiv emiterea de noi dispoziții, rectificarea situațiilor centralizatoare transmise deja asociațiilor de proprietari/locatari şi furnizorilor de energie termică, gaze naturale şi energie electrică. De asemenea, se produc disfuncționalități la nivelul asociațiilor de proprietari/locatari, care vor fi în situația de a recalcula contravaloarea consumului ce revine fiecărui proprietar/locatar şi de a stabili în sarcina acestora a unor cheltuieli suplimentare, precum şi la nivelul furnizorilor de energie termică, gaze naturale și energie electrică, aceștia din urmă fiind în situația de a întârzia emiterea facturilor prin refacerea tuturor documentelor aferente acestei perioade", se arată în nota de fundamentare a proiectului.

 

Schimbările preconizate


Prin proiectul de ordonanță de urgență se reglementează asigurarea măsurilor de protecție socială în perioada sezonului rece noiembrie 2023 - martie 2024, pentru categoriile vulnerabile ale populației ale căror drepturi de pensie sau alte indemnizații sau ale căror venituri au fost majorate în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr.115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, precum și a Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, față de nivelul celor care au stat la baza acordării dreptului la ajutorul pentru încălzirea locuinței, respectiv a suplimentului pentru energie, prin exceptarea acestor majorări de la a fi luate în calcul pentru perioada rămasă din sezonul rece și, respectiv, prin scutirea eventualelor debite care au fost stabilite din acest motiv, în condițiile prevăzute de Legea nr.226/2021 privind măsurile de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie.

Astfel, pentru situația în care au fost stabilite debite, acestea se vor scuti la plată prin emiterea unei noi decizii a directorului executiv al agenției pentru plăți și inspecție socială.

 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play
DC Media Group Audience

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9753
Diferența -0.0016
Zi precendentă 4.9769
USD
Azi 4.597
Diferența 0.0127
Zi precendentă 4.5843
Schimb
in
Curs valutar | Actualizat la 25-02-2024
EUR flag1 EUR = 4.9753 RON
USD flag1 USD = 4.5970 RON
GBP flag1 GBP = 5.8238 RON
CHF flag1 CHF = 5.2177 RON
AUD flag1 AUD = 3.0160 RON
DKK flag1 DKK = 0.6675 RON
CAD flag1 CAD = 3.4081 RON
HUF flag1 HUF = 0.0128 RON
JPY flag1 JPY = 0.0305 RON
NOK flag1 NOK = 0.4359 RON
SEK flag1 SEK = 0.4451 RON
XAU flag1 XAU = 298.9173 RON
Monede Crypto
1 BTC = 237307.76RON
1 ETH = 13754.45RON
1 LTC = 324.27RON
1 XRP = 2.51RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.97% p.a.
ROBOR:
3 luni: 6.08%
6 luni: 6.12%
12 luni: 6.13%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
Indice Ultima valoare Variatie
BET 15926.46 -0.54%
BET-BK 2991.27 -0.48%
BET-FI 58339.18 -0.34%
BET-NG 1140.72 -0.65%
BET-TR 33043.53 -0.54%
BET-TRN 32282.06 -0.54%
BET-XT 1364.01 -0.51%
BET-XT-TR 2798.19 -0.51%
BET-XT-TRN 2738.29 -0.51%
BETAeRO 1100.48 -0.11%
BETPlus 2364.53 -0.53%
RTL 35570.46 -0.47%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel