Rezervele financiare ale UE, folosite fără o strategie clară. Auditorii cer simplificarea cadrului bugetar

Mihai Ciobanu |
Data publicării:
ECOFIN / Foto: Comisia Europeană
ECOFIN / Foto: Comisia Europeană

Raport ECA: Instrumentele bugetare ale UE, suprapuse și ineficiente în fața urgențelor.

Cadrul actual de flexibilitate bugetară al Uniunii Eeuropene este prea complex, iar acest labirint de instrumente, care uneori se suprapun şi pentru care nu există mereu o ordine clară a priorităţilor, complică mobilizarea fondurilor pentru situaţii neprevăzute şi de urgenţă, arată o analiză a Curţii de Conturi Europene (ECA), publicată luni.

Auditorii recomandă să se simplifice cadrul de flexibilitate bugetară, să se asigure că fiecare dintre elementele acestuia sunt bine justificate şi să se analizeze mai aprofundat opţiunile alternative de finanţare.

UE se bazează pe bugete pe termen lung, care acoperă în prezent o perioadă de câte 7 ani, cunoscute sub denumirea de cadre financiare multianuale (CFM). Flexibilitatea bugetară presupune fie realocarea resurselor (între diferitele priorităţi şi între exerciţiile bugetare), fie majorarea bugetelor iniţiale.

"UE a demonstrat că poate să răspundă mai multor provocări cu ajutorul instrumentelor sale de flexibilitate. Curtea a observat însă că acestea se suprapun uneori şi că ordinea în care ar trebui utilizate nu este întotdeauna clară. Pentru a putea face faţă cu brio crizelor, UE are nevoie de un set de instrumente de flexibilitate financiară cât mai simplu şi mai eficace posibil", a declarat Jorg Kristijan Petrovic, membru al Curţii responsabil de acest audit.

Comisia Europeană a propus ca bugetul pentru perioada 2021-2027 să fie mai flexibil. Ea constatase această nevoie dat fiind că, în perioada anterioară, s-a recurs masiv la instrumentele de flexibilitate pentru a răspunde unor provocări fără precedent - legate, de exemplu, de instabilitatea din vecinătatea UE şi de mişcările migratorii în masă. Potrivit auditorilor, propunerea Comisiei nu s-a bazat însă pe o identificare şi o analiză suficiente ale nevoilor şi ale riscurilor la care este expus bugetul UE. Ea ar fi putut, de exemplu, să se sprijine pe o analiză prospectivă sau a tendinţelor, în special în ceea ce priveşte dezastrele naturale. se menţionează într-un comunicat al ECA.

Astfel, auditorii recomandă ca instrumentele de flexibilitate din viitorul CFM să fie elaborate pe baza unor date concrete referitoare la probabilitatea şi la impactul potenţial al evenimentelor la care ar trebui să răspundă, precum şi în urma unei evaluări aprofundate a cadrului de flexibilitate existent.

"Curtea a analizat instrumentele de flexibilitate bugetară existente şi a remarcat că acestea au fost utilizate masiv în perioada 2021-2024. Banii respectivi au fost mobilizaţi pentru a răspunde nu numai unor crize umanitare şi dezastre naturale, ci şi noilor nevoi care continuau să apară (de exemplu, legate de perturbările pieţei energiei din cauza războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei sau de inflaţia galopantă), uneori chiar fără să existe neapărat un eveniment declanşator neprevăzut. Auditorii au observat că nu există mecanisme specifice pentru a declanşa bugetarea în situaţii de criză, pentru a amortiza costurile cu dobânzile mai mari decât se preconizase sau pentru a atenua impactul inflaţiei asupra costurilor programate", subliniază sursa citată.

 

Instrumente de flexibilitate au fost în mod sistematic "stoarse până la ultima picătură"

 

Auditul a mai constat că, deoarece normele nu specifică exact pentru ce evenimente se pot utiliza aceste instrumente şi ce criterii trebuie întrunite, banii sunt direcţionaţi către o gamă largă de nevoi, astfel încât este posibil să nu mai rămână fonduri suficiente pentru urgenţe şi crize tocmai atunci când este mai mare nevoie de ele. În plus, unele instrumente de flexibilitate au fost în mod sistematic "stoarse până la ultima picătură" în prima parte a perioadei bugetare, reducând vizibil resursele disponibile pentru anii următori.

În gestiunea finanţelor publice, rezervele puse deoparte în bugetele naţionale pentru cheltuieli generate de evenimente neprevăzute variază, de regulă, între 2% şi 3% din totalul cheltuielilor. Prin comparaţie, fondurile alocate mecanismelor de flexibilitate din bugetul UE, care are caracteristici distincte, se situau, în linii mari, în acelaşi interval de referinţă.

Sumele disponibile iniţial pentru marje şi pentru instrumentele speciale au permis o creştere a cheltuielilor bugetare cu până la 2,4% (26 de miliarde de euro) pentru perioada 2021-2027. Aceste resurse au fost ulterior majorate la 2,6% din totalul cheltuielilor (aproximativ 28 de miliarde de euro) şi au fost introduse două noi instrumente speciale - care nu au fost analizate în cadrul acestui audit: unul care să acopere creşterile neprevăzute ale costurilor cu dobânzile aferente împrumuturilor făcute pentru a plăti pentru pachetul de redresare NextGenerationEU (NGEU) lansat în urma pandemiei, iar celălalt în vederea finanţării Mecanismului pentru Ucraina nou introdus. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0716
Diferența -0.0071
Zi precendentă 5.0787
USD
Azi 4.3253
Diferența -0.0210
Zi precendentă 4.3463
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0716 RON
USD flag1 USD = 4.3253 RON
GBP flag1 GBP = 5.8432 RON
CHF flag1 CHF = 5.4314 RON
AUD flag1 AUD = 2.8471 RON
DKK flag1 DKK = 0.6793 RON
CAD flag1 CAD = 3.1305 RON
HUF flag1 HUF = 0.0129 RON
JPY flag1 JPY = 0.0293 RON
NOK flag1 NOK = 0.4326 RON
SEK flag1 SEK = 0.4608 RON
XAU flag1 XAU = 502.5817 RON
Monede Crypto
1 BTC = 484297.70RON
1 ETH = 18568.86RON
1 LTC = 485.26RON
1 XRP = 12.82RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET20695.03-0.37%
BET-BK4010.140.01%
BET-EF1122.70-0.43%
BET-FI73675.330.98%
BET-NG1507.06-0.50%
BET-TR48024.37-0.36%
BET-TRN46433.19-0.36%
BET-XT1774.62-0.23%
BET-XT-TR4031.99-0.23%
BET-XT-TRN3908.38-0.23%
BETAeRO952.180.70%
BETPlus3032.16-0.34%
RTL46284.19-0.41%

Opinii

Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook

Negrescu: TVA-ul ne „sângerează” bugetul, taxarea inversă e soluția

Adrian Negrescu: Extinderea taxării inverse, o...

Cristian Popa, BNR

Cele trei sectoarele unde România nu găsește oameni. Avertisment din partea BNR

BNR: România are un deficit de forță de muncă...

Adrian Negrescu / Foto: Agerpres

Adrian Negrescu: Pilonul II de pensii, un fel de ajutor de înmormântare

- Pilonul II, „bani de buzunar” sau „ajutor de...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel