Program mai flexibil pentru funcționarii publici. Modificare legislativă privind contractele de muncă

Mihai Ciobanu |
Data actualizării: | Data publicării:
Birou
Birou

Modificare în Parlament privind contractele de muncă cu fracţie de normă.

A fost înregistrată la Senat o propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ.

Raporturile de serviciu şi raporturile de muncă cu fracţiune de nomă răspund nevoii de flexibilizare a timpului de lucru, fiind utile şi pentru asigurarea echilibrului dintre viaţa profesională şi cea privată.

Astfel, un studiu realizat de Organizaţia lnternaţională a Muncii a subliniat în mod deosebit importanţa contractelor cu fracţiune de normă pentru îmbinarea vieţii de familie cu viaţa profesională, în special pentru tineri, vârstnici şi femei.

Mai mult, Organizaţia lnternaţională a Muncii a adoptat Convenţia privind munca cu timp parţial nr.175/1994 şi Recomandarea nr.182/1994 referitoare la munca cu timp parţial. Contractele de muncă cu fracţiune de normă nu sunt încurajate în România. Conform art.103 din Codul muncii, salariatul cu fracţiune de nomă este salariatul al cărui număr de ore normale de lucru, calculate săptămânal sau ca medie lunară, este inferior numărului de ore normale de lucru al unui salariat cu normă întreagă comparabil.

 

Schimbările propuse

 

Având în vedere studiile realizate în administraţia publică din statele membre UE din care rezultă că un grad mai rnare de flexibilitate în reglementarea aranjamentelor de lucru este corelat cu o satisfăcţie mai mare a angajaţilor, cu o motivaţie crescută şi cu rezultate mai bune, propunem modificarea şi completarea Codului administrativ pentru a asigura o mai mare flexibilitate a normelor privind timpul de lucru în cazul funcţionarilor publici şi personalului contractual din sistemul public.

Totodată, în contextul actual al unui deficit bugetar excesiv, măsurile propuse permit pe viitor o mai bună gestionare a resurselor umane în limita organigramelor şi resurselor bugetare alocate, precum şi direcţionarea personalului către proiecte sau activităţi specifice, asigurând flexibilitatea
necesară fumcţionării optime a serviciilor publice ale administraţiei.

 

În acest sens, propunerea legislativă vizează reglementarea următoarelor aspecte în cuprinsul Codului administrativ:


1. Raportul de serviciu cu timp parţial să nu mai fie limitat lajumătate de normă.

2. Precizarea expresă a făptului că pe un post din organigramă se pot încadra mai mulţi funcţionari publici/persoane cu contracte de muncă, al căror număr cumulat de ore nu depăşeşte numărul de ore corespunzător unui post cu normă întreagă.

3. Eliminarea situaţiilor limitative prevăzute de art.378 alin.(2) în care raportul de serviciu cu timp parţial poate fi exercitat cu durată redusă a timpului de muncă, umând ca acesta să poată fi exercitat în măsura în care atribuţiile postului pot fi îndeplinite cu fracţiune de nomă, fără a afecta interesele instituţiei.

4. De asemenea, exercitarea raportului de serviciu cu timp parţial să se poată face şi la solicitarea funcţionarului public, aprobată de către persoana care are competenţa de numire în funcţia publică.

5. Eliminarea condiţiilor prevăzute la art.540 lit.c) şi d) care presupun că doar la înfiinţarea unui nou post trebuie să se prevadă dacă există "posibilitatea ocupării postului inclusiv prin executarea unui contract individual de muncă cu timp parţial, caz în care trebuie specificată
fracţiunea de normă" - art.540 lit.c) din Codul administrativ, respectiv dacă există "posibilitatea ocupării postului inclusiv prin executarea unui contract individual de muncă la domiciliu" - art.540 lit.d) din Codul administrativ.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.032
Diferența 0.0029
Zi precendentă 5.0291
USD
Azi 4.3665
Diferența 0.0178
Zi precendentă 4.3487
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0320 RON
USD flag1 USD = 4.3665 RON
GBP flag1 GBP = 5.9148 RON
CHF flag1 CHF = 5.3715 RON
AUD flag1 AUD = 2.8298 RON
DKK flag1 DKK = 0.6747 RON
CAD flag1 CAD = 3.2045 RON
HUF flag1 HUF = 0.0125 RON
JPY flag1 JPY = 0.0303 RON
NOK flag1 NOK = 0.4389 RON
SEK flag1 SEK = 0.4586 RON
XAU flag1 XAU = 480.7983 RON
Monede Crypto
1 BTC = 458585.03RON
1 ETH = 11136.58RON
1 LTC = 367.75RON
1 XRP = 9.42RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET18357.29-0.70%
BET-BK3452.73-0.13%
BET-EF996.86-0.73%
BET-FI60737.990.26%
BET-NG1313.570.17%
BET-TR42303.540.45%
BET-TRN40931.100.33%
BET-XT1565.55-0.50%
BET-XT-TR3532.510.37%
BET-XT-TRN3426.620.29%
BETAeRO859.960.07%
BETPlus2698.12-0.71%
RTL40768.79-0.64%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel