Se aprobă Normele metodologice privind finanțarea acțiunilor de pregătire a economiei naționale și a teritoriului pentru apărare și întocmirea bugetului de stat pentru război, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.711/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind finanțarea acțiunilor de pregătire a economiei naționale și a teritoriului pentru apărare și întocmirea bugetului de stat pentru război, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 26 ianuarie 2005, se abrogă, se arată în documentul publicat în Monitorul Oficial.
Potrivit ordinului, "pregătirea economiei naționale și a teritoriului pentru apărare cuprinde ansamblul de măsuri și acțiuni care se stabilesc și se realizează din timp de pace pentru satisfacerea nevoilor de apărare și asigurarea continuității activităților economico-sociale în caz de mobilizare sau de război.
Măsurile de pregătire a economiei naționale pentru apărare se referă la identificarea capacităților pentru apărare, stabilirea, crearea și păstrarea rezervelor de mobilizare, precum și la alte acțiuni care vor fi apreciate ca necesare, în condițiile legii.
Potrivit art. 38 din Legea nr. 477/2003 privind pregătirea economiei naționale și a teritoriului pentru apărare, republicată, cu modificările ulterioare, finanțarea pregătirii economiei naționale și a teritoriului pentru apărare se asigură de la bugetul de stat.
În acest scop, operatorii economici și instituțiile publice, cărora le revin sarcini prin planul de mobilizare a economiei naționale pentru apărare, au obligația ca până la data de 1 iunie a fiecărui an să transmită Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale (Administrația Națională) propuneri fundamentate privind fondurile necesare realizării acestor sarcini pentru anul următor, în vederea finanțării lor de la bugetul de stat.
Pe baza măsurilor și acțiunilor prevăzute în planul de mobilizare a economiei naționale pentru apărare și a propunerilor ministerelor, ale celorlalte autorități ale administrației publice centrale și locale, ale altor instituții și ale operatorilor economici cu atribuții în domeniu, Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale elaborează proiectul planului de pregătire a economiei naționale pentru apărare și propune, la termenele stabilite prin Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, cuprinderea în bugetul propriu a fondurilor necesare în vederea finanțării măsurilor și acțiunilor pentru anul pentru care se elaborează proiectul de buget.
După aprobarea legii bugetare anuale, Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale definitivează proiectul planului de pregătire a economiei naționale pentru apărare, corelat cu fondurile alocate de la bugetul de stat, și îl supune aprobării prin hotărâre a Guvernului, potrivit art. 18 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind pregătirea economiei naționale și a teritoriului pentru apărare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare.
Pe baza planului de pregătire a economiei naționale pentru apărare, aprobat de către Guvern, Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale încheie, în limita fondurilor alocate de la bugetul de stat, contracte cu operatorii economici cu atribuții în realizarea măsurilor aprobate privind pregătirea economiei naționale pentru apărare.
În vederea asigurării finanțării programului de pregătire a teritoriului pentru apărare, autoritățile administrației publice centrale și locale, precum și instituțiile cu atribuții în domeniul apărării, siguranței naționale și ordinii publice au obligația ca, anual, să propună includerea în programele de investiții proprii, cu prioritate, a fondurilor aferente realizării obiectivelor aprobate de Consiliul Suprem de Apărare a Țării și comunicate acestora
de către Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale.
Propunerile menționate, precum și modificările care intervin în procesul de elaborare a legii bugetare anuale, comparativ cu solicitările inițiale privind fondurile necesare pregătirii teritoriului pentru apărare, vor fi avizate în prealabil de Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale. Documentul complet poate fi consultat aici (format PDF, pag. 10–14).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.