Modificare a Legii Poliției Locale nr.155/2010. Document din Parlament

Mihai Ciobanu |
Data publicării:

A fost înregistrată la Senat o propunere legislativă pentru completarea Legii Poliției Locale nr.155/2010.

Obiectul propunerii legislative îl constituie modificarea şi completarea Legii nr.155/2010 privind poliţia locală, în sensul introducerii posibilităţii legale pentru poliţiştii locali de a purta şi utiliza, în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu, dispozitive portabile de înregistrare audiovideo de tip Bodycam. Propunerea instituie aşadar un cadru normativ expres pentru această activitate, definind condiţiile, limitele şi garanţiile în care înregistrările audio-video pot fi realizate şi utilizate, în conformitate cu principiile protecţiei datelor şi cu respectarea drepturilor persoanelor filmate.

Se asigură astfel armonizarea legislaţiei locale cu cea naţională şi europeană, prin crearea unui temei juridic clar pentru prelucrarea datelor de către poliţia loca[ă, temei necesar atât din perspectiva art. 53 din Constituţie, cât şi a art. 8 CEDO şi art. 6 GDPR, explică iniţiatorii în expunerea de motive a proiectului.

 

În concret, iniţiativa prevede că poliţistul local, în timpul intervenţiilor, poate folosi mijloace de înregistrare audio-video portabile (Bodycam) pentru documentarea modului de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu şi a evenimentelor întâlnite. Utilizarea acestor sisteme se va face exclusiv în spaţiul public sau în locuri în care poliţistul local îşi exercită competenţele legale, fără a necesita consimţământul prealabil al persoanelor vizate - întrucât temeiul prelucrării îl va constitui legea specială - însă cu obligaţia de a informa persoanele cu care interacţionează că sunt înregistrate (prin mijloace adecvate, de exemplu, avertizare verbală şi pictograme pe uniformă).  Noua reglementare specială va prevala, în materia înregistrărilor Bodycam, asupra dispoziţiilor generale din legislaţia protecţiei datelor, însă va coexista cu acestea, completându-le, se mai arată în document.

 

Când pot fi folosite dispozitivele

 

Propunerea normativă stabileşte categoriile de situaţii în care Bodycam-urile pot fi folosite, acestea corespunzând cazurilor în care este necesară înregistrarea pentru asigurarea probelor şi a integrităţîi intervenţiei: de pildă, în timpul legitimării persoanelor, conducerii persoanelor la sediul poliţiei locale, intervenţiei în caz de contravenţii sau infiacţiuni flagrante, opririi vehiculelor, folosirii forţei sau a mijloacelor din dotare, efectuării controlului corporal sau al bagajelor, ori în orice situaţie în care poliţistul local acţionează pentru a preveni un pericol iminent la adresa vieţii, integrităţii fizice sau a bunurilor.

Aceste situaţii sunt practic similare celor deja avute în vedere de organele de poliţie naţională în utilizarea Bodycam-urilor, însă extinderea lor la nivelul poliţiei locale necesită acum consacrare legală. Menţionăm expres că prezenta iniţiativă nu extinde competenţele materiale ale poliţiei locale dincolo de sfera stabilită de Legea nr.155/2010 -poliţiştii locali vor folosi Bodycam strict în îndeplinirea atribuţiilor lor actuale (constatarea contravenţiilor locale, asistenţă operativă etc.).

Totodată, reglementarea nu aduce atingere competenţelor Poliţiei Române, prevăzute de Legea nr. 218/2002, şi nu intră în conflict cu atribuţiile exclusive ale poliţiei naţionale (cum ar fi activitatea de cercetare penală), ci vizează doar dotarea poliţiştilor locali cu un instrument tehnic modem pentru exercitarea atribuţiilor lor existente, transmit iniţiatorii.

Documentul poate fi studiat aici.

 

 

 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0737
Diferența 0.0021
Zi precendentă 5.0716
USD
Azi 4.3122
Diferența -0.0131
Zi precendentă 4.3253
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0737 RON
USD flag1 USD = 4.3122 RON
GBP flag1 GBP = 5.8581 RON
CHF flag1 CHF = 5.4401 RON
AUD flag1 AUD = 2.8526 RON
DKK flag1 DKK = 0.6795 RON
CAD flag1 CAD = 3.1241 RON
HUF flag1 HUF = 0.0129 RON
JPY flag1 JPY = 0.0294 RON
NOK flag1 NOK = 0.4326 RON
SEK flag1 SEK = 0.4612 RON
XAU flag1 XAU = 506.4161 RON
Monede Crypto
1 BTC = 479339.71RON
1 ETH = 18484.33RON
1 LTC = 482.75RON
1 XRP = 12.77RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET20572.06-0.59%
BET-BK3989.99-0.50%
BET-EF1116.00-0.60%
BET-FI74057.450.52%
BET-NG1496.70-0.69%
BET-TR47738.58-0.60%
BET-TRN46156.91-0.60%
BET-XT1765.68-0.50%
BET-XT-TR4011.63-0.50%
BET-XT-TRN3888.65-0.50%
BETAeRO959.080.72%
BETPlus3015.15-0.56%
RTL45994.69-0.63%

Opinii

Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook

Negrescu: TVA-ul ne „sângerează” bugetul, taxarea inversă e soluția

Adrian Negrescu: Extinderea taxării inverse, o...

Cristian Popa, BNR

Cele trei sectoarele unde România nu găsește oameni. Avertisment din partea BNR

BNR: România are un deficit de forță de muncă...

Adrian Negrescu / Foto: Agerpres

Adrian Negrescu: Pilonul II de pensii, un fel de ajutor de înmormântare

- Pilonul II, „bani de buzunar” sau „ajutor de...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel