Măsuri sporite pentru protejarea românilor care muncesc în străinătate. Schimbări majore ale legislației

Mihai Ciobanu |
Data publicării:
Muncitor în construcții / FOTO: Freepik
Muncitor în construcții / FOTO: Freepik

Ministerul Muncii a pus în transparenţă un proiect de hotărâre de Guvern pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 156/2000 privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 384/2001.

Cadrul general de reglementare a măsurilor de protecție a cetățenilor români care lucrează în străinătate și a activității agenţilor de plasare a forţei de muncă în afara României este reprezentat de Legea nr. 156/2000 privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, 180 din 23 februarie 2022.

În prezent, Hotărârea Guvernului nr. 384 din 11 aprilie 2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 156/2000 privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate are drept scop stabilirea criteriilor şi a procedurilor care să permită atât medierea în vederea angajării, cât și protecţia cetăţenilor români în străinătate, precum și controlul activităţii de ocupare a forţei de muncă în afara țării.

Prezentul proiect de act normativ detaliază și clarifică aspectele referitoare la interpretarea și implementarea corespunzătoare a prevederilor în vigoare ale Legii nr. 156/2000 privind protecția cetățenilor români care lucrează în străinătate, republicată, așa cum au fost modificate și completate prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 33/2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459, aprobată, cu modificări și completări prin Legea nr. 296/2021 publicată în Monitorul Oficial al României, nr. 1183 din 14 decembrie 2021., se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Schimbări preconizate


Prezentul proiect de act normativ are ca scop modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 384/2001, cu modificările și completările ulterioare, în sensul îmbunătățirii aplicării pârghiilor legale necesare pentru desfășurarea acțiunilor de control, în vederea protecţiei cetăţenilor români care se află în căutarea unui loc de muncă în străinătate, precum și pentru preîntâmpinarea cazurilor de trafic de persoane în scop de muncă.

Principalele modificări propuse în acest context vizează:

 corelarea trimiterilor la numerele articolelor din Legea nr. 156/2000 privind protecţiacetăţenilor români care lucrează în străinătate, republicată;

aspecte referitoare la procedura de înregistrare, respectiv obligaţia agenţilor de plasare a forţei de muncă, prevăzuţi la art. 3 lit. b) din lege, de a se înregistra la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi au sediul social şi de a notifica înfiinţarea de sucursale, puncte de lucru ori alte sedii secundare inspectoratului teritorial de muncă unde sunt înregistraţi şi inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială funcţionează respectivele sedii secundare, cu 5 zile lucrătoare anterior începerii prestării activităţii de plasare în acele locaţii.

aspecte referitoare la procedura de înregistrare, a agenților de plasare a forței de muncă și a furnizorilor de servicii de plasare a forței de muncă la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială își au sediul (condiții, documente);

aspecte referitoare la desfăşurarea activităţii de plasare în condiţiile prevăzute la art. 10 alin. (1) din lege de către furnizorii de servicii de plasare a forţei de muncă, respectiv obligaţia acestora de a notifica inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială au înregistrat sediul permanent pe teritoriul României, cu 5 zile lucrătoare anterior începerii prestării serviciilor de plasare;

aspecte referitoare la desfăşurarea activităţii de plasare, în condiţiile prevăzute la art. 10 alin. (2) din lege, de către furnizorii de servicii de plasare a forţei de muncă, respectiv obligaţia acestora de a notifica inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială intenţionează să desfăşoare activitatea, cu 5 zile lucrătoare înainte de începerea prestării serviciilor de plasare;

modificarea și înlocuirea Anexei nr.1 la Normele metodologice cu anexa la proiectul de act normativ, prin introducerea în contractual de mediere a clauzelor care instituie obligația agentului de plasare/furnizorului de servicii de plasare a forţei de muncă sezoniere ca, în cazul unor locuri de muncă sezoniere, solicitantul să fie informat cu privire la:

- condiţiile de cazare puse la dispoziţie lucrătorului sezonier de către angajator, precum şi dovada că angajatorul asigură, în ceea ce priveşte cazarea, îndeplinirea standardelor generale în materie de sănătate şi siguranţă în vigoare în statul de primire;

- angajamentul că angajatorul lucrătorului sezonier va asigura decontul călătoriei dusîntors între domiciliul lucrătorului sezonier din România şi locul de muncă din statul de primire;

- condiţiile de acordare a unei indemnizaţii pentru asigurarea hranei zilnice;

- asigurarea de sănătate sau, după caz, abonamentul medical privat, pe perioada contractuală, sau angajamentul că angajatorul lucrătorului sezonier încheie pentru acesta, pe perioada contractuală, asigurarea de sănătate sau, după caz, abonamentul medical privat;

- interzicerea recuperării costuri de transport de la lucrătorul sezonier în cazul în care decontarea prevăzută călătoriei dus-întors între domiciliul lucrătorului sezonier din România şi locul de muncă din statul de primire este asigurată de către angajator;

- în cazul în care cazarea este organizată de către angajator şi sunt îndeplinite standardele generale în materie de sănătate şi siguranţă în vigoare în statul de primire, lucrătorului sezonier i se poate solicita plata unei chirii al cărei cost nu poate fi mai mare de 25% din remuneraţia sa netă.

 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9767
Diferența 0.0003
Zi precendentă 4.9764
USD
Azi 4.794
Diferența -0.0092
Zi precendentă 4.8032
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9767 RON
USD flag1 USD = 4.7940 RON
GBP flag1 GBP = 5.9683 RON
CHF flag1 CHF = 5.2859 RON
AUD flag1 AUD = 3.0134 RON
DKK flag1 DKK = 0.6671 RON
CAD flag1 CAD = 3.3469 RON
HUF flag1 HUF = 0.0123 RON
JPY flag1 JPY = 0.0315 RON
NOK flag1 NOK = 0.4271 RON
SEK flag1 SEK = 0.4406 RON
XAU flag1 XAU = 441.7015 RON
Monede Crypto
1 BTC = 465537.53RON
1 ETH = 12785.89RON
1 LTC = 508.88RON
1 XRP = 11.91RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17063.55-0.45%
BET-BK3206.22-0.35%
BET-EF929.97-0.42%
BET-FI62702.700.04%
BET-NG1237.95-0.72%
BET-TR37627.97-0.45%
BET-TRN36574.29-0.45%
BET-XT1470.29-0.35%
BET-XT-TR3187.24-0.35%
BET-XT-TRN3104.58-0.35%
BETAeRO886.200.46%
BETPlus2519.73-0.43%
RTL38017.44-0.46%

Opinii

Cristian Popa, BNR
Elon Musk, avertisment: O recesiune este inevitabilă

FT: Cine-l poate oprit pe Musk să preia guvernul federal cu forța

După ce Donald Trump a ajuns a două oară la...

Calcule peste calcule

Impozitarea progresivă, mit sau soluție pentru buget?

Impozitarea progresivă nu ar crește...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel