Mai multă transparență, mai puține riscuri. Modificări ale Legii nr.31/1990 privind societățile comerciale

Mihai Ciobanu |
Data actualizării: | Data publicării:
Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com

A fost înregistrată la Senat o propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.31/1990 privind societățile comerciale.

În contextul evoluţiilor recente ale pieţei de capital din România şi al angajamentelor asumate de statul român în calit:ate de membru al Uniunii
Europene şi al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), se constată necesitatea imperativă de consolidare a cadrului legislativ în domeniul guvernanţei corporative.

Legea nr. 31/1990, deşi revizuită periodic, prezintă în continuare lacune în privinţa protecţiei reale a acţionarilor minoritari şi a eficienţei mecanismelor de control intern, în special în societăţile administrate în sistem dualist. În lipsa unor reguli clare privind durata mandatelor, accesul la informaţii şi independenţa membrilor organelor de supraveghere, riscurile de abuz, opacitate decizională şi conflicte de interese rămân ridicate.

În acest context, adoptarea în decembrie 2024 a noului Cod de Guvernanţă Corporativă al Bursei de Valori Bucureşti şi recomandările structurilor europene şi internaţionale în materie de bune practici corporative evidenţiază nevoia armonizării legislaţiei naţionale cu acest:e standarde moderne, explică iniţiatorii în nota de fundamentare a proiectului.

 

Care sunt modificările propuse

 

Potivit documentului, prezenta propunere legislativă urmăreşte:


• introducerea unor limite clare privind durata mandatelor administratorilor neexecutivi (maxim 3 mandate sau s ani consecutivi);

• creşterea independenţei membrilor consiliilor de administraţie şi supraveghere prin interdicţia primirii de beneficii din partea acţionarilor semnificativi;

• consolidarea dreptului la informare pentru membrii consiliilor de supraveghere şi obligativitatea răspunsului din partea directoratului;

• reglementarea modului de desemnare a preşedintelui consiliului de supraveghere În cazul votului cumulativ, pentru a reflecta în mod echitabil voinţa acţionarilor;

• întărirea rolului comitetelor consult:ative (audit şi nominalizare) prin desemnarea unor preşedinţi independenţi, separaţi de conducerea executivă.

 

Iniţiatorii mai subliniază: Toate acest:e măsuri vizează armonizarea normelor naţionale cu principiile OECD privind guvernanţa corporativă şi cu standarde europene în materie de administrare a societăţilor.

Adoptarea propunerii legislative va contribui la:

• creşterea transparenţei şi responsabilităţii în conducerea societăţilor pe acţiuni;

• protejarea mai eficientă a acţionarilor minoritari, stimulând participarea acestora la viaţa economică şi bursieră;

• atragerea de investiţii prin consolidarea încrederii investitorilor în guvernanţa companiilor româneşti;

• alinierea României la standardele internaţionale, esenţială pentru creşterea competitivităţii economiei naţionale şi dezvoltarea capitalului autohton.

Pe plan social, transparenţa crescută şi controlul mai eficient în cadrul companiilor pot reduce cazurile de abuz şi pot contribui indirect la stabilitate economică şi încredere în pieţele financiare.

Propunerea legislativă modifică punctual şi completează prevederile Legii nr. 31/1990, fără a altera st:ruct:ura de bază a actului normativ. Modificările propuse sunt perfect compatibile cu sistemele de administrare existent:e (unitar şi dualist) şi oferă instrumente suplimentare pentru eficientizarea acestora. Nu generează conflicte legislative şi nu necesită norme metodologice de aplicare.

 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0904
Diferența 0.0006
Zi precendentă 5.0898
USD
Azi 4.3406
Diferența -0.0087
Zi precendentă 4.3493
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0904 RON
USD flag1 USD = 4.3406 RON
GBP flag1 GBP = 5.8057 RON
CHF flag1 CHF = 5.4586 RON
AUD flag1 AUD = 2.8925 RON
DKK flag1 DKK = 0.6815 RON
CAD flag1 CAD = 3.1546 RON
HUF flag1 HUF = 0.0133 RON
JPY flag1 JPY = 0.0278 RON
NOK flag1 NOK = 0.4294 RON
SEK flag1 SEK = 0.4675 RON
XAU flag1 XAU = 604.2300 RON
Monede Crypto
1 BTC = 389260.84RON
1 ETH = 13440.19RON
1 LTC = 348.77RON
1 XRP = 8.69RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET23939.66-0.04%
BET-BK4741.25-0.02%
BET-EF1303.80-0.08%
BET-FI92985.450.47%
BET-NG1765.320.01%
BET-TR56058.19-0.04%
BET-TRN54151.08-0.04%
BET-XT2071.75-0.02%
BET-XT-TR4742.34-0.02%
BET-XT-TRN4593.48-0.02%
BETAeRO927.47-0.36%
BETPlus3482.09-0.01%
RTL53872.24-0.07%

Opinii

Vladimir Putin, în timpul vizitei din Alaska

România, vulnerabilă într-un eventual acord SUA–Rusia

De Ziua Națională, în timp ce România își...

Tricolorul României

România la 1 Decembrie: trecut glorios, prezent plin de întrebări grele

Ziua de 1 Decembrie nu este doar o aniversare...

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR

Politica fiscală, costul finanțării și stabilitatea financiară

Legătura dintre politica fiscală și...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel