Electrificarea liniei ferate Oradea–Cluj întârzie cu aproximativ un an

Georgel Simionică |
Data publicării:
trenuri / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik

Electrificarea liniei ferate Oradea–Cluj are o întârziere de circa un an iar premierul Bolojan a declarat că nu poat spune când va fi finalizat proiectul.

Proiectul de electrificare a liniei de cale ferată dintre Oradea și Cluj-Napoca are o întârziere de aproximativ un an, cauzată în principal de probleme de proiectare, iar în acest moment nu poate fi avansat un termen clar pentru punerea sa în funcțiune, a declarat vineri premierul Ilie Bolojan, aflat pe șantierul autostrăzii din județul Bihor.

Blocaj pe tronsonul Huedin–Aleșd

Premierul a explicat că cele mai mari probleme au apărut pe tronsonul Huedin–Aleșd, unde întârzierile din faza de proiectare au depășit un an și au dus la blocarea lucrărilor: „Proiectul liniei de cale ferată este, din păcate, întârziat. Are o întârziere de aproximativ un an de zile, generată în principal de situaţia de la jumătatea lucrărilor dintre oraşele Huedin şi Aleşd, unde au fost întârzieri de proiectare de peste un an de zile”. Potrivit lui Ilie Bolojan, în urma discuțiilor cu secretarul de stat din Ministerul Transporturilor responsabil de zona feroviară, problemele se află în prezent în fază de deblocare.

Comparând situația cu lucrările de pe Autostrada A3, premierul a arătat că proiectele feroviare sunt afectate de constrângeri chiar mai mari decât cele rutiere și necesită o mobilizare superioară. În cazul tronsonului Huedin–Aleșd, aceste blocaje tehnice au făcut ca o perioadă îndelungată să nu se lucreze efectiv pe șantier.

Proiect strategic pentru conectarea cu Europa

Ilie Bolojan a subliniat că electrificarea liniei Oradea–Cluj rămâne un proiect strategic pentru România, care trebuie dus la capăt pentru refacerea conectării feroviare cu Europa și reluarea circulației trenurilor: „Este un proiect care va trebui finalizat, pentru a reface conectarea feroviară cu Europa şi a fi reluată circulaţia trenurilor”.

Premierul a atras atenția asupra ponderii reduse a transportului feroviar de marfă și de călători în România: „Trebuie să recunoaştem că acesta este un minus în logistica de transport a României în ultimii ani”. El a enumerat drept cauze nivelul prețurilor, scăderea vitezei de transport pe calea ferată, lucrările repetate și lipsa modernizării materialului rulant.

Această situație are efecte directe asupra traficului rutier și mediului: „Avem o pondere mai scăzută a transportului, ceea ce face să avem şosele aglomerate, poluare suplimentară şi lucruri care nu sunt în bună regulă”.

Navetiștii, abandonați de CFR Călători, plătesc pentru conflictul cu CFR S.A.

Întârzierile înseamnă pierderi, inclusiv pe PNRR

Întrebat despre impactul întârzierilor asupra finanțării de aproximativ două miliarde de euro prin PNRR, Ilie Bolojan a spus că orice proiect finalizat la timp reprezintă un câștig, iar întârzierile generează pierderi directe și indirecte: „Orice lucrare care se termină la timp şi îşi respectă finanţarea este un câştig, iar orice lucrare întârziată înseamnă pierderi directe, dar şi pierderi indirecte, pentru că oamenii nu pot valorifica acea infrastructură”.

Premierul a subliniat că există răspunderi contractuale care trebuie urmărite strict. Dacă întârzierile sunt din vina constructorilor, trebuie aplicate penalitățile prevăzute în contracte. Dacă problemele țin de beneficiari, cei aflați în funcții de conducere trebuie să răspundă pentru modul în care își îndeplinesc atribuțiile.

În final, Ilie Bolojan a precizat că nu poate oferi un termen privind finalizarea proiectului de electrificare a liniei Oradea–Cluj. În schimb, a cerut conducerii CFR ca până la finalul acestui an să organizeze o conferință de presă la Cluj sau Oradea, în care să fie prezentat stadiul la zi al lucrărilor și termenele de finalizare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0904
Diferența 0.0006
Zi precendentă 5.0898
USD
Azi 4.3406
Diferența -0.0087
Zi precendentă 4.3493
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0904 RON
USD flag1 USD = 4.3406 RON
GBP flag1 GBP = 5.8057 RON
CHF flag1 CHF = 5.4586 RON
AUD flag1 AUD = 2.8925 RON
DKK flag1 DKK = 0.6815 RON
CAD flag1 CAD = 3.1546 RON
HUF flag1 HUF = 0.0133 RON
JPY flag1 JPY = 0.0278 RON
NOK flag1 NOK = 0.4294 RON
SEK flag1 SEK = 0.4675 RON
XAU flag1 XAU = 604.2300 RON
Monede Crypto
1 BTC = 397282.57RON
1 ETH = 13853.94RON
1 LTC = 362.66RON
1 XRP = 8.76RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET23932.32-0.07%
BET-BK4743.550.03%
BET-EF1303.39-0.11%
BET-FI93174.690.68%
BET-NG1763.65-0.08%
BET-TR56041.06-0.07%
BET-TRN54134.53-0.07%
BET-XT2071.44-0.03%
BET-XT-TR4741.62-0.03%
BET-XT-TRN4592.78-0.03%
BETAeRO930.26-0.06%
BETPlus3480.29-0.07%
RTL53853.71-0.10%

Opinii

Vladimir Putin, în timpul vizitei din Alaska

România, vulnerabilă într-un eventual acord SUA–Rusia

De Ziua Națională, în timp ce România își...

Tricolorul României

România la 1 Decembrie: trecut glorios, prezent plin de întrebări grele

Ziua de 1 Decembrie nu este doar o aniversare...

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR

Politica fiscală, costul finanțării și stabilitatea financiară

Legătura dintre politica fiscală și...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel