De la vânzări la abonamente și reparații: Cum își caută retailerii noi surse de venit

DCBusiness Team |
Data publicării:
Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com

Retailerii trebuie să adopte noi modelele de business pentru a stimula creşterea în actualul context economic dificil, arată un studiu realizat de EY şi World Retail Congress (WRC), care analizează rezilienţa sectorului de retail şi perspectivele sale de creştere.

Studiul evidenţiază rezilienţa acestui sector, care a făcut faţă cu succes unor perturbări numeroase de-a lungul ultimelor decenii, printre care explozia cumpărăturilor online, apariţia telefoanelor inteligente, reţelele de socializare, crizele financiare, pandemia globală, perturbările lanţurilor de aprovizionare, instabilitatea geopolitică şi inflaţia. În pofida acestor provocări, capitalizarea bursieră a primilor 20 de retaileri la nivel mondial s-a triplat, demonstrând capacitatea sectorului de a se adapta şi de a se dezvolta într-un mod sustenabil, relevă studiul citat.

Astfel, liderii din retailul global au identificat şase domenii prioritare pentru accelerarea creşterii. Primul dintre acestea se referă la valorificarea activelor existente pentru a oferi servicii B2B. "Retailerii conştientizează potenţialul neexploatat al infrastructurii, competenţelor şi bazei lor de clienţi şi investesc în aceste capacităţi pentru a avea acces la oportunităţi de creştere a veniturilor la nivelul întregului lanţ de aprovizionare", menţionează autorii studiului.

Cel de-ai doilea domeniu vizează remodelarea spaţiilor fizice şi digitale pentru a furniza mai multe oferte bazate pe servicii. Deşi vânzările online continuă să crească, magazinele fizice joacă în continuare un rol esenţial în obţinerea de venituri. "Regândirea magazinelor şi cuantificarea reală a performanţelor acestora dintr-o perspectivă "multi-canal" vor deveni mai importante.

Există retaileri care transformă spaţiile comerciale în centre comunitare sau în puncte de ridicare a comenzilor online sau care testează servicii de închiriere, revânzare şi reparaţii şi altele. În domeniul alimentar şi cel farmaceutic, integrarea serviciilor de sănătate, cum ar fi clinici medicale şi programe de wellness în incinta magazinelor, oferă oportunităţi suplimentare pentru a răspunde evoluţiei nevoilor consumatorilor", se menţionează în studiul realizat de EY şi WRC.



În ceea ce priveşte restructurarea activităţii economice prin cedări de active şi achiziţii strategice, pentru a îmbunătăţi performanţa, studiul EY CEO Confidence Index a relevat că se acordă o atenţie semnificativă optimizării portofoliilor şi restructurării cu scopul de a reduce costurile şi de a disponibiliza capital pentru investiţii în dezvoltare. Astfel, 49% dintre directorii generali din retail intenţionează să cedeze active cu performanţe slabe, problematice sau neesenţiale în următoarele 12 luni.

Studiul a mai arătat că fuziunile şi achiziţiile vor juca un rol cheie în acest an, deşi există probabilitatea ca activitatea să încetinească. 58% dintre directorii generali din retail plănuiesc fuziuni şi achiziţii în următoarele 12 luni, în principal pentru a avea acces la noi tehnologii (37%), la noi capacităţi (35%) şi la posibilităţi de integrare pe verticală (35%).

Adoptarea tehnologiei pentru a spori eficienţa, pentru a îmbunătăţi experienţa clienţilor şi pentru a susţine noi modele de afaceri este un alt domeniu prioritar identificat de autorii studiului.

"Tehnologia stă la baza majorităţii eforturilor retailerilor de a-şi proteja marja de profit şi de a stimula creşterea. Tehnologia va reprezenta, probabil, categoria de cheltuieli cel mai puternic protejată în bugetele din retail. Inteligenţa artificială va juca un rol central în investiţiile în tehnologie, aplicaţiile acesteia fiind împărţite între integrarea inteligenţei artificiale în infrastructura existentă şi explorarea de noi iniţiative în diverse ramuri ale acestei tehnologii", apreciază realizatorii studiului.

De asemenea, este nevoie de investiţii pentru dezvoltarea unor oferte complet noi. Retailerii pot valorifica activele existente şi pot face investiţii care să permită extinderea sau reorientarea către sectoare complet noi. Intrarea în domenii precum tehnologie, media, sănătate, imobiliare sau servicii financiare ar putea deschide noi direcţii de creştere.

Nu în ultimul rând, explorarea parteneriatelor pentru a susţine noi modele de afaceri şi pentru a ameliora modelele operaţionale reprezintă un alt domeniu prioritar pentru accelerarea creşterii. Companiile care operează platforme online pentru comandarea şi livrarea de mâncare, care iniţial şi-au construit activitatea în jurul livrărilor de mâncare de la restaurante, pătrund acum agresiv în domeniul alimentar, al magazinelor de proximitate şi în alte categorii ale comerţului cu amănuntul, valorificându-şi infrastructura logistică şi tehnologică, pentru a îşi diversifica sursele de venit şi pentru a răspunde evoluţiei cererii din partea consumatorilor.

"În pofida incertitudinilor tot mai mari, schimbarea aduce şi oportunităţi, iar comercianţii trebuie să dea dovadă de curaj. Privind înapoi la problemele depăşite împreună în ultimul deceniu şi ascultându-i pe liderii din acest domeniu care au fost intervievaţi pentru acest raport, am fost impresionată de optimismul, rezilienţa şi capacitatea de inovare care definesc acest sector", afirmă Malin Andree, lider EY Global, EMEIA and Nordics Retail.

La rândul său, Ian McGarrigle, preşedintele World Retail Congress, consideră că retailerii de top au depăşit constant aşteptările pieţei prin investiţii în noi strategii de afaceri şi explorează modele de afaceri alternative, precum servicii de revânzare, închiriere, reparaţii, abonamente, servicii de sănătate, media şi logistică.

"Totuşi, aceste modele se confruntă cu provocări legate de dimensionare şi de generarea unor venituri semnificative comparativ cu activităţile de comerţ tradiţionale. Principalii factori care le afectează succesul sunt timpul şi banii. Marii comercianţi cu amănuntul au înregistrat unele succese, însă veniturile din aceste modele noi rămân relativ mici. Accentul ar trebui să fie pus pe profitabilitate şi creştere, întrucât noile surse de venit înregistrează o creştere mai rapidă şi au un potenţial mai mare. Comercianţii trebuie să acţioneze progresiv pentru a îşi dezvolta capacităţile, valorificând datele despre clienţi şi integrând treptat noile modele, pentru a produce creştere şi profit pe un termen de cinci sau zece ani", atrage atenţia preşedintele World Retail Congress.

Studiul bianual EY Future Consumer Index, din februarie 2025, a sondat 20.235 de consumatori din 26 de ţări pentru a monitoriza evoluţia în timp a atitudinii şi comportamentelor consumatorilor din întreaga lume. Studiul trimestrial CEO Outlook Survey, realizat de EY-Parthenon, din aprilie 2025, a colectat perspectivele a 1.200 de directori generali din întreaga lume, printre care 100 de lideri din sectorul bunurilor de larg consum ambalate şi 90 lideri din retail, pentru a evalua gradul de încredere al acestora cu privire la sector, precum şi priorităţile strategice, riscurile, oportunităţile şi tendinţele emergente.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0628
Diferența 0.0000
Zi precendentă 5.0628
USD
Azi 4.3331
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.3331
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0628 RON
USD flag1 USD = 4.3331 RON
GBP flag1 GBP = 5.8856 RON
CHF flag1 CHF = 5.3754 RON
AUD flag1 AUD = 2.8296 RON
DKK flag1 DKK = 0.6784 RON
CAD flag1 CAD = 3.1459 RON
HUF flag1 HUF = 0.0128 RON
JPY flag1 JPY = 0.0296 RON
NOK flag1 NOK = 0.4251 RON
SEK flag1 SEK = 0.4526 RON
XAU flag1 XAU = 467.5323 RON
Monede Crypto
1 BTC = 500408.49RON
1 ETH = 18491.89RON
1 LTC = 504.20RON
1 XRP = 12.90RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET20774.23-1.19%
BET-BK3970.95-0.67%
BET-EF1123.35-1.36%
BET-FI65683.94-0.83%
BET-NG1506.44-1.57%
BET-TR48202.18-1.19%
BET-TRN46605.67-1.19%
BET-XT1764.01-1.17%
BET-XT-TR4007.64-1.18%
BET-XT-TRN3884.79-1.18%
BETAeRO937.77-0.23%
BETPlus3043.09-1.18%
RTL46404.89-1.27%

Opinii

Adrian Negrescu

Adrian Negrescu, despre recesiune: Este o boală prin care trebuie să trecem

Datele publicate de INS arată  o creștere de...

Oameni pe strada

FT: România riscă să repete colapsul din 2010

Guvernul de la București a dat startul...

Eugen Rădulescu

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel