Pensiile militare, două regimuri paralele, o singură lege. CCR dă cu legea de pământ

DCBusiness Team |
Data publicării:
Militari / Foto: MApN
Militari / Foto: MApN

Curtea Constituțională a României a declarat întreaga lege pentru completarea Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat ca fiind neconstituțională.
https://dcbusiness.ro/677610

Judecătorii au stabilit că dispozițiile legii creează discriminare între pensionarii militari și încalcă principiile egalității în drepturi, securității juridice și coerenței legislative.

Ce prevedea legea declarată neconstituțională

Legea contestată introducea trei noi articole în Legea nr. 223/2015: articolele 59^1, 59^2 și 59^3. Scopul declarat era să asigure o actualizare automată a pensiilor militare ori de câte ori se modifică solda de grad sau de funcție a personalului militar activ, pentru toate pensiile aflate deja în plată. Astfel, se instituia un nou mecanism de actualizare a pensiilor, în paralel cu sistemul de indexare anuală reglementat la art. 59 din legea în vigoare.

Totodată, printr-o dispoziție expresă, erau excluse de la aplicarea acestor prevederi pensiile militare ale persoanelor care dețin funcții publice de demnitate, cum sunt parlamentarii, membrii Guvernului sau alte categorii similare.

Ce a constatat Curtea: excluderea unor pensionari este discriminatorie

CCR a admis obiecția de neconstituționalitate formulată de Avocatul Poporului, arătând că legea instituie un tratament juridic diferențiat în interiorul aceleiași categorii profesionale, fără o justificare obiectivă. În opinia Curții, pensionarii militari care dețin funcții publice nu formează o categorie diferită din punct de vedere al dreptului la pensie, ci beneficiază de aceleași condiții legale de acordare a pensiei.

Excluderea acestora de la mecanismul de actualizare a pensiei militare este considerată o discriminare în raport cu ceilalți pensionari, ceea ce contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituție, potrivit căruia „cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice”.

Două regimuri paralele, o singură lege: incoerență legislativă

Curtea a mai observat că legea creează o dublă reglementare pentru mecanismul de actualizare a pensiilor militare: pentru pensionarii deja ieșiți din sistem ar fi funcționat un regim de actualizare bazat pe modificările salariilor din sistemul activ, în timp ce pentru viitorii pensionari rămânea în vigoare mecanismul de indexare anuală.

Această suprapunere de norme creează un regim inegal, lipsit de coerență și predictibilitate, contrar principiilor constituționale ale statului de drept, prevăzute de art. 1 alin. (5) din Constituție.

Argumentele referitoare la impactul bugetar și planul de redresare

Deși Guvernul estimase un impact bugetar lunar de 370 milioane lei pentru aplicarea acestei legi, nu a transmis o fișă financiară formală în termenul legal. Cu toate acestea, Curtea a arătat că Parlamentul a respectat obligația constituțională de a solicita fișa financiară, iar lipsa răspunsului în termenul de 45 de zile nu reprezintă un viciu de neconstituționalitate.

Criticile legate de nerespectarea planului de reforme prevăzut în PNRR și Mecanismul de Redresare și Reziliență au fost respinse ca nerelevante în analiza de constituționalitate, deoarece nu sunt norme constituționale.

Aplicarea retroactivă și termenele de actualizare

Un alt aspect criticat în sesizare viza termenul scurt de doar 30 de zile pentru aplicarea retroactivă a actualizării pensiilor. CCR a precizat că acest termen are un caracter orientativ, nu imperativ, iar neîncadrarea în el nu atrage automat sancțiuni sau nulități. Astfel, legea nu încalcă principiul securității juridice.

Concluzia CCR: întreaga lege este neconstituțională

Întrucât toate articolele introduse (art. 59^1–59^3) sunt afectate de vicii de neconstituționalitate, iar articolul final (art. II) nu poate produce efecte în lipsa celor anterioare, Curtea a decis declararea ca neconstituțională a întregii legi.

Decizia este definitivă și are caracter general obligatoriu, urmând să fie respectată de toate autoritățile statului.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 5.0708
Diferența 0.0016
Zi precendentă 5.0692
USD
Azi 4.3213
Diferența 0.0064
Zi precendentă 4.3149
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 5.0708 RON
USD flag1 USD = 4.3213 RON
GBP flag1 GBP = 5.8168 RON
CHF flag1 CHF = 5.4251 RON
AUD flag1 AUD = 2.8359 RON
DKK flag1 DKK = 0.6793 RON
CAD flag1 CAD = 3.1598 RON
HUF flag1 HUF = 0.0128 RON
JPY flag1 JPY = 0.0292 RON
NOK flag1 NOK = 0.4255 RON
SEK flag1 SEK = 0.4536 RON
XAU flag1 XAU = 464.9428 RON
Monede Crypto
1 BTC = 510168.27RON
1 ETH = 16216.37RON
1 LTC = 494.70RON
1 XRP = 13.76RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET19908.180.59%
BET-BK3770.560.65%
BET-EF1078.320.55%
BET-FI62535.77-0.21%
BET-NG1427.510.91%
BET-TR46185.340.60%
BET-TRN44656.330.60%
BET-XT1690.140.57%
BET-XT-TR3839.190.58%
BET-XT-TRN3721.580.58%
BETAeRO913.650.37%
BETPlus2920.600.56%
RTL44233.630.61%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel