Analiza realizată pe baza datelor din marile rețele comerciale
Prețurile la raft ale alimentelor de bază, cu excepția fructelor și legumelor sezoniere, au crescut în medie cu 1,53% în luna august față de iunie, un nivel sub pragul asociat majorării cotei de TVA de la 9% la 11%, arată o analiză publicată de Consiliul Concurenței. Studiul a fost realizat pe baza datelor transmise de cele mai mari șase rețele comerciale din România: Auchan, Carrefour, Kaufland, Lidl, Profi și Selgros.
Autoritatea de concurență notează că în această perioadă doar câteva produse non-sezoniere au depășit ritmul de creștere aferent majorării TVA. Printre acestea se numără carnea tocată (+4,93%), drojdia (+3,11%), iaurtul (+2,75%), pâinea (+2,78%), cozonacul (+18,40%), ouăle (+1,85%), smântâna (+4,35%), zahărul (+5,45%) și untul (+4,03%).
În schimb, mai multe alimente de bază au înregistrat scăderi de preț: pulpă de porc cu os (-2,52%), pulpă de porc fără os (-2,03%), spată de porc (-2,19%), margarină (-3,77%), usturoi (-3,51%), făină (-1,9%), fasole (-0,69%), bulion (-0,14%) și orez (-0,09%).
Fructele și legumele de sezon au ieftinit puternic coșul de consum
Pe segmentul produselor sezoniere, evoluțiile au fost mult mai pronunțate. Prețurile au scăzut accentuat la prune (-61,34%), pepeni (-46,17%), struguri (-41,38%), ardei Bianca (-31,92%), ardei Kapia (-22,01%), cartofi (-30,75%) și ceapă (-32,74%), dar au crescut la castraveți (+22,03%), mere Golden (+21,98%) și mere roșii (+22,25%).
Citește și: Oficial: Statul dă înapoi TVA! Cine și cum poate recupera banii
În ansamblu, prețurile produselor alimentare din coșul de consum — care include atât produse sezoniere, cât și non-sezoniere — s-au redus în medie cu 4,18% în august față de iunie, scăderea fiind determinată în principal de fructele și legumele de vară.
Chirițoiu: Concurența funcționează, companiile încearcă să își păstreze clienții
„Așa cum era de așteptat, prețurile produselor sezoniere au scăzut. În ceea ce privește prețurile celorlalte alimente din coșul zilnic de consum, am observat creșteri sub cele care rezultă din modificarea TVA, ceea ce înseamnă că marii retaileri și furnizorii lor au absorbit o parte din majorări, în luna august. Acest lucru arată că piața și concurența funcționează, întrucât companiile se luptă să își păstreze clienții, cu prețuri atractive”, a declarat președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
El a adăugat că prețurile alimentelor au crescut mai puțin decât cele ale produselor nealimentare sau serviciilor și că instituția va continua să monitorizeze această piață, având în vedere că prețurile sunt influențate și de alți factori, precum costul carburanților sau al energiei electrice. „Dincolo de acest vârf al inflației, creșterea prețurilor în România este rezultatul deficitului bugetar mare, iar pentru a asigura stabilitatea prețurilor trebuie să respectăm calendarul reducerii acestuia”, a precizat Chirițoiu.
Măsura de plafonare a adaosurilor comerciale rămâne valabilă până la 30 septembrie 2025
Analiza Consiliului Concurenței include bunurile alimentare de bază aflate sub incidența Ordonanțelor de Urgență ale Guvernului privind plafonarea adaosurilor comerciale — OUG 67/2023, OUG 89/2023 și OUG 5/2024. Aceste acte normative stabilesc măsuri temporare de combatere a creșterii excesive a prețurilor la 46 de grupe de produse alimentare și vor rămâne în vigoare până la 30 septembrie 2025.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.