Cine poate solicita restituirea
Potrivit ordinului ANAF, restituirea se aplică pentru diferențele dintre sumele efectiv plătite în baza OUG nr. 27/2022 și cele datorate conform noilor reguli stabilite prin OUG nr. 33/2025, respectiv aplicarea unui plafon de 80% asupra contribuției. În practică, aceasta înseamnă că toate companiile producătoare de energie electrică sau entitățile agregate care au achitat contribuția între septembrie 2022 și martie 2025 pot solicita rambursarea diferențelor.
Beneficiarii sunt împărțiți în trei mari categorii: cei care au invocat excepția de neconstituționalitate admisă de CCR, cei care au acțiuni în instanță privind recuperarea banilor și cei care au deja o hotărâre judecătorească definitivă.
Pașii pentru recuperarea banilor
Pentru a primi banii înapoi, companiile trebuie să depună la organul fiscal competent o Cerere de restituire a creanțelor fiscale/bugetare, la care să anexeze documentele justificative: dovada invocării excepției de neconstituționalitate, copia acțiunii din instanță sau hotărârea judecătorească definitivă, după caz.
Cererea trebuie să fie însoțită de Declarația-inventar (formular 176) privind sumele de restituit. Documentul se depune exclusiv prin Spațiul Privat Virtual (SPV). În cazul în care organul fiscal constată neconcordanțe între sumele declarate și cele din evidența proprie, contribuabilul este chemat la sediul ANAF pentru clarificări, în maximum trei zile lucrătoare. Situația se consemnează într-un Proces-verbal de punere de acord, semnat de ambele părți.
Termenul de soluționare a cererii este de 45 de zile, cu posibilitatea de prelungire în condițiile prevăzute de Codul de procedură fiscală. ANAF emite fie o decizie de restituire, fie o decizie de respingere a cererii.
Cum se fac plățile
Restituirea sumelor, împreună cu dobânzile aferente, se realizează dintr-un cont special deschis la Trezoreria Statului – „Sume restituite din contribuția la Fondul de Tranziție Energetică” – direct în contul bancar indicat de solicitant. În cazul în care contribuabilul are datorii către bugetul de stat, acestea se compensează înainte de efectuarea rambursării.
Dobânzile se calculează din momentul plății inițiale și până la data restituirii efective, cu excepția situațiilor în care instanța dispune un interval mai scurt.
Citește și: Guvernul, forțat să modifice Codul fiscal! TVA-ul se schimbă din temelii
Termenul limită
Companiile au la dispoziție cinci ani pentru a depune cererile, termen calculat de la 1 ianuarie al anului următor celui în care a luat naștere dreptul la restituire. Practic, solicitările pot fi depuse până în 2030 pentru sumele achitate în perioada vizată.
Implicațiile pentru piața energetică
Fondul de Tranziție Energetică a fost introdus în 2022, în plină criză energetică, pentru a finanța schema de plafonare a facturilor la energie pentru consumatorii finali. Contribuția a fost aplicată producătorilor de energie electrică, însă a generat numeroase controverse și procese, fiind acuzată că descurajează investițiile și afectează competitivitatea.
Decizia CCR și noul mecanism de restituire reprezintă un pas esențial în clarificarea raporturilor dintre stat și sectorul energetic. Totuși, rămâne de văzut în ce măsură rambursările, care pot ajunge la sute de milioane de lei, vor pune presiune pe bugetul de stat, aflat deja sub constrângeri severe.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.