Guvernul României a pregătit un proiect de Ordonanță de Urgență care aduce modificări importante în legislația pensiilor private, în vederea implementării recomandărilor formulate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Inițiativa legislativă este esențială pentru accelerarea procesului de aderare a României la OCDE, organizație cu care țara noastră a început discuțiile oficiale de aderare pe 25 ianuarie 2022.
Evaluare pozitivă, dar și recomandări clare din partea OCDE
La reuniunea din 11 iunie 2024, Grupul de lucru al OCDE privind pensiile private a evaluat capacitatea României de a implementa instrumentele juridice relevante, precum Codurile de liberalizare a mișcărilor de capital și a operațiunilor curente invizibile. Experții internaționali au apreciat sistemul de pensii pe mai mulți piloni, cadrul de guvernanță solid și angajamentul României pentru supraveghere bazată pe risc.
Cu toate acestea, evaluarea a subliniat necesitatea unor ajustări legislative:
introducerea unui benchmark extern pentru compararea randamentelor fondurilor de pensii;
relaxarea regulilor de investiții pentru fondurile de pensii facultative;
extinderea opțiunilor de investiții către piețe reglementate din statele membre OCDE;
introducerea unei structuri de portofoliu cu alocare dinamică în funcție de vârsta participantului (strategii life-cycle);
sporirea transparenței privind calculul provizioanelor tehnice de către administratorii fondurilor.
Modificări legislative propuse
Proiectul de OUG prevede modificări consistente în trei legi-cheie:
Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat;
Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative;
Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale.
Printre cele mai relevante schimbări:
introducerea unei definiții oficiale a OCDE și a Codurilor de liberalizare;
permiterea accesului depozitarilor și administratorilor din state membre OCDE, prin deschiderea de sucursale în România;
flexibilizarea investițiilor în instrumente financiare admise la tranzacționare în statele OCDE;
eliminarea obligativității asigurării de răspundere civilă profesională pentru administratori, pentru a crește independența decizională;
autorizarea A.S.F. să contracteze experți externi pentru verificarea independentă a valorii provizionului tehnic.
Calendarul aderării: primul semestru din 2025, decisiv
Conform evaluării Comitetului OCDE pentru Investiții, România trebuie să facă progrese semnificative în implementarea recomandărilor în primul semestru al anului 2025, pentru a putea finaliza procesul de evaluare în cursul aceluiași an. Orice întârziere ar putea periclita aderarea României la instrumentele juridice ale OCDE și, implicit, întreg procesul de aderare.
O reformă cu impact regional
Prin acest pachet legislativ, România nu doar că se aliniază la cele mai bune practici internaționale, ci își deschide sistemul de pensii către o integrare reală în piața financiară internațională. Atragerea administratorilor și depozitarilor din statele OCDE, alături de profesionalizarea supravegherii, va contribui la creșterea transparenței, diversificarea investițiilor și protecția participanților.
Această reformă complexă este una dintre condițiile esențiale pentru aderarea României la OCDE, un obiectiv strategic de politică externă și economică. Dacă modificările vor fi adoptate în timp util și implementate corespunzător, România va putea închide evaluările în 2025 și va deveni membru cu drepturi depline al uneia dintre cele mai influente organizații economice din lume.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.